TP IRON BLOCK Plakschoenen

TP  Hoefschoen voor paarden biedt innovatieve polyurethaan technologie in de hoefverzorging van paarden.  

Deze hoefschoen is gemaakt van 100% slijtvast polyurethaan materiaal.  

Ontworpen om flexibel en schokabsorberend te zijn om de gewrichten, pezen en ligamenten te beschermen.  

Hecht op de hoef met alle bi-componenten polyurethaan lijmen. 

Ideaal voor geluidsgevoelige paarden.

 

 KENMERKEN & VOORDELEN

 • TP-Hoefschoenen zijn gemaakt van 100% slijtvast polyurethaan materiaal;  flexibel en comfortabel om in te lopen.

 • Ongeëvenaard comfort en ondersteuning.

 • Blijft flexibel met uitzonderlijke grip tijdens de behandeling.

 • Zorgt voor een maximale gevoeligheid en hechting van de zool, zelfs op natte of gladde oppervlakken.

 

WERKWIJZE VOOR VERLIJMING KLEEFBESLAG

Zorg eerst voor een goed verlichte, goed geluchte ruimte met een volledig droge en zuivere ondergrond. Belangrijk is ook dat de werkplek een rustige sfeer heeft.

Het duurt tenslotte minstens een uur om een paard aan de vier hoeven te bekappen en twee of vier kleefschoenen aan te brengen.

Dit is voor een paard een lange tijd om stil te staan.

Voor je aan het werk begint vergewis je ervan dat de hoeven volledig droog zijn.

In een natte periode of als de paarden uit een vochtige weide of paddock komen moeten de schoongemaakte hoeven minstens twee uur opdrogen. Het is niet voldoende om ze even met een droge doek op te wrijven.

AAN DE SLAG

*Voorbereiding*

Begin met de hoeven alle vier helemaal netjes te bekappen. Indien het nodig is om ergens correcties aan te brengen is dit nu het ideale moment. Het risico op gevoelig lopen is na het aanbrengen van het beslag immers  vrijwel volledig uitgesloten.

Veeg na het bekappen de ondergrond helemaal schoon. De geraspte snippers van de hoefwand plakken anders onder de hoeven wat het werken achteraf en het kleven enkel maar moeilijker maakt.

Selecteer welk soort beslag en welke maat je gaat gebruiken en leg dit samen met de benodigde lijm en lijmpistool binnen handbereik. Handig is het om de eerste keren een “maatje” mee te hebben om materiaal aan te geven.

Bij het bepalen van de correcte maat is het belangrijk om een tweetal millimeter ruimte te voorzien tussen de hoefwand en de binnenzijde van het kleefbeslag. Wanneer de lijm helemaal wordt weggedrukt (als het beslag te fel spant bvb) is er geen “elastische” zone tussen de materialen en is de kans groter dat het beslag vroegtijdig loskomt. Je kan dit doen door spacers te gebruiken. Bij het Iron Block kleefbeslag (bvb) is dit reeds door de fabrikant voorzien door kleine nopjes welke aan de binnenzijde zitten.

Eens je het beslag hebt geselecteerd is het raadzaam om dit ZONDER LIJM enkele keren aan te brengen en weer af te nemen. Zo ondervind je wat voor die schoen de meest voor de hand liggende werkwijze  is en ga je niet knoeien terwijl de lijm is aangebracht. Raak hierbij zo weinig mogelijk de binnenzijde van het beslag aan. Op die manier voorkom je dat er vervuiling of vettige afzetting komt op de lijmvlakken. Teken ook ongeveer af tot waar het kleefbeslag de hoefwand afdekt. Zo weet je meteen tot waar je de hoefwand moet opruwen om een geschikt lijmoppervlak te maken.

Dat opruwen kan je op veel verschillende manieren doen. Handig is een hoefrasp te gebruiken welke je niet plat op de hoefwand legt maar ze iets kantelt zodat je met de zijkant van de rasp de hoefwand raakt. Dit maakt een zeer ruw gegroefd oppervlak. Doe dit over de GEHELE ZONE welke je hebt afgetekend op de hoefwand. Belangrijk is het om zeker de zone achter de kwartieren (richting van de hiel) niet te vergeten. Dit is de plaats waar kleefbeslag vaak het makkelijkst eerst loskomt.

Een ander handig gereedschap om op te ruwen is een Proxxon Wolfram Disc (blauwe versie is zeker ruw genoeg) of de Tungsten Carbide Rasp.

Raak na het opruwen de hoefwand niet meer aan bij de kleefoppervlakken. Ze zijn nu schoon genoeg om gekleefd te worden.

Soms wordt er aangeraden om de hoefwand nog op te warmen met een pyrolyse brander of een elektrische versie hiervan maar mijn ervaring zegt me dat dit in veel gevallen onderliggende oliën uit de hoefwand naar boven haalt en een zwakkere verlijming te weeg brengt.

*Kleven*

Voor de eigenlijke verlijming is het handig om dit in twee fases te doen met twee verschillende lijmsoorten. Een zeer snel uithardende variant en een langzame versie.

Breng van de snel uithardende lijm op het plakbeslag een spoor aan ongeveer op de plaats waar de witte lijn het beslag zal raken. De dikte van het spoor moet vergelijkbaar zijn met wat er uit een tube tandpasta komt. (dit is de beste vergelijking)

Zorg dat je dit over de ganse omtrek doet. Ook de plaats bij de hielen aandachtig meenemen.

Breng nu zo snel mogelijk het kleefbeslag aan en positioneer dit perfect op de juiste plaats.

Het aanbrengen moet echt wel snel gebeuren maar aangezien je het eerder al enkele keren hebt aangebracht zonder de lijm gaat dit moeiteloos verlopen.

Hou de hoef nog enkele ogenblikken omhoog tot je voelt dat het kleefbeslag niet meer verschuift maar zet de hoef neer VOOR DE LIJM HELEMAAL IS UITGEHARD. Wanneer het paard de hoef nu belast wordt de lijm netjes verdeeld over de omtrek.

Wacht tot de snel uithardende lijm helemaal opgedroogd is (2 a 4min) en neem er dan de trage lijm bij. Het kleefbeslag kan zich nu niet meer verplaatsen.

De trage lijm kan je (afhankelijk van het soort kleefbeslag wat je gebruikt) ofwel inspuiten door de voorziene openingen bij de hoefwand ofwel kan je het inspuiten langs de bovenzijde als je het beslag even oplicht met de naald van een hoevenkrabber. Belangrijk is dat de HELE ZONE die de hoefwand afdekt gevuld is met lijm. Bij een trage lijmsoort heb je ruim de tijd om dit netjes te doen. De overtollige lijm veeg je weg met een doek. De trage lijm kan je rustig inspuiten terwijl de hoef op de grond staat. Wanneer je de verlijming volledig met de trage lijm zou doen moet je de hoef minstens  10 minuten in de hoogte houden en daar is geen enkel paard blij om.

Laat het paard volledig stilstaan zolang de lijm niet helemaal is uitgehard.

Je voelt dat de lijmzones gaan opwarmen en weer afkoelen. Dan is de eindsterkte van de verlijming bereikt en kan je desnoods met een rasp nog wat afwerking voorzien.

Zorg ervoor dat het paard nu nog een halfuurtje rustig staat of kalm rondloopt.

De lijmsoorten zijn afhankelijk van je leverancier maar alle URETHAAN lijmen zijn elk in hun eigen versie geschikt voor dit werk.

Succes …

Voorbeeld Lijm

Snel hardende lijm van ComfortMix  - Super Bond

Trager hardende lijm     ComfortMix -  Hoof Repair

 

Sorteer op

Nederlands - Deutsch - English

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2015 - 2021 Turbohoof Solutions | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel